• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

دومین اجلاس جهانی آبیاری(2nd World Irrigation Forum)

دومین اجلاس جهانی آبیاری(2nd World Irrigation Forum)
25 آبان 1395

کمیسیون بین­ المللی آبیاری و زهکشی (ICID) هر سه سال یکبار اجلاس جهانی آبیاری(World Irrigation Forum) را در یکی از کشورهای عضو برگزار می­ نماید. این اجلاس سه سالانه، بزرگترین رویدادحرفه­ اي مرتبط با کشاورزی، آب و محیط زیست در جهان است که با حضور گروداران مرتبط با این فعالیت­ها از جمله سیاست­گذاران، نهادهای بین ­المللی و کشاورزان شکل می­ گیرد. در چنین همایشی علاوه بر ارائه دیدگاه کارشناسان مختلف علوم آب در مورد حفاظت از منابع آب و نحوه مواجهه با چالش­های مهم معاصر از جمله تغییر اقلیم، مدیریت آب کشاورزی برای تولید غذای بیشتر و امر توسعه روستایی با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی پرداخته می ­شود.
اولین اجلاس جهانی آبیاری در سال 2013 در ماردین ترکیه برگزار گردید که موضوع اصلی آن "آبیاری و زهکشی در جهان در حال تغییر: چالشها و فرصتها برای امنیت جهانی غذا" بود. موضوع اصلی دومین اجلاس جهانی آبیاری (WIF2) که به همراه شصت و هفتمین شورای اجرایی بین ­المللی در تاریخ 6-12 نوامبر 2016 در چیانگ مای تایلند برگزار شد"مدیریت آب در جهان در حال تغییر: نقش آبیاری در تولید پایدار غذا" بود.
این رویداد میزبان بسیاری از گروداران آبیاری و زهکشی از جمله تصمیم گیرندگان، دانشگاهیان، محققان، اندیشمندان، مهندسین مشاور،تولید کنندگان، پیمانکاران، کشاورزان و کارشناسان جوان آبیاری و زهکشی از تمام نقاط جهان بود.
حدود 1200 شرکت کننده از 52 کشور جهان، 10 نهاد بین المللی، 8 وزیر از کشورهای کامبوج، چین، اتیوپی، لائوس، نپال، پاکستان، سودان و تایلند، مقامات ارشد 11 کشور (بوتان، کامبوج، چین، اندونزی، کره جنوبی، لائوس، میانمار، نپال، سودان، تایلند و اوکراین) ، 25 کارشناس جوان از 14 کشور و 28 کشاورز از 5 کشور مختلف در دومین اجلاس جهانی آبیاری شرکت کردند.
همزمان با برگزاری این رویداد، نمایشگاهی نیز برگزار گردید که فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان صنایع مرتبط با آبیاری برای نمایش قابلیت­ها و تولیدات آنها و ارتباط با تولید کنندگان دیگر و مشتریان بالقوه فراهم آورده بود.
آقاي دكتر ني ريزي در اين كنفرانس به عنوان رييس كميسيون برنامه کاری فشرده­ ای داشتند. ایشان ریاست بسیاری از اجلاس های مدیریتی را عهده ­دار بودند و با حضور در جلسات گروه هاي كاري، فعاليت­هاي آنها را ساماندهي نمودند.
از مهمترین برنامه­ های این رویداد، برگزاری میزگرد وزیران و مقامات ارشد کشورهایی بود که در این اجلاس حضور یافته بودند. بر اساس مذاکرات این میزگرد که با ریاست ژنرال چاتچای ساریکولیا Gen ChatchaiSarikulya وزیر کشاورزی و تعاون تایلند و مدیریت دکتر نی­ ریزی انجام گرفته بود مقرر گردید گروه مشورتی متشکل از مقامات ارشد برای مشارکت در مدیریت آب کشاورزی شکل گیرد. هدف تشکیل این گروه، حمایت از کشورهای عضو در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) و به اشتراک گذاشتن تجربیات در اجرای اهداف مربوط به مدیریت آب کشاورزی می­ باشد که کلیدی برای امنیت آب و غذا است.
بیانیه نشست وزیران توسط دکتر نی­ ریزی قرائت گردیده و به اتفاق آراء به تصویب رسید. بندهایی از بیانیه به قرار زیر می­باشد:
1-اذعان به این که مدیریت آب کشاورزی (AWM) کلید افزایش امنیت آب و غذا بوده و در دستیابی به همه اهداف توسعه پایدار نقش مؤثر دارد؛
2-تأیید نیاز به حمایت از افزایش سرمایه­ گذاری و فراهم نمودن ابزار انتقال دانش در زمینه مدیریت پایدار و مؤثر آب کشاورزی؛
3-قدردانی از تلاش های FAO برای قرار دادن سیستم های پایدار کشاورزی و غذا در خط مقدم دستور کار توسعه پایدار 2030 و آغاز طرح مشارکتی "مقابله با کمبود آب در بخش کشاورزی: چارچوب اقدامات جهانی در اقلیم در حال تغییر"؛
4-دعوت از نهادهای بین­ المللی برای عضویت در گروه مشورتی و تشویق کشورهای عضو برای استفاده از مشارکت نهادهای ملی در مدیریت آب کشاورزی؛
امید است که کشور ایران نیز در سطح مقامات ارشد وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به این گروه مشورتی پیوسته و در جلسات آن حضور مؤثر داشته باشد.

فیلم های سخنرانی آقای دکتر نی ریزی در مراسم افتتاحیه و مصاحبه اختصاصی ایشان با تلویزیون NBT تایلند را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

مصاحبه آقای دکتر نی ریزی با شبکه NBT تایلند                                             سخنرانی آقای دکتر نی ریزی در مراسم افتتاحیه